Oppdatert 19.01.10.

Paaske 2009
Finnmark 2009

Finnmark 2009 (ved Anne)
Ferieturen i sommer ble lagt til Finnmark. Min bror med familie bor i Kirkenes, og å besøke tantebarn som bor såpass langt unna gjøres ikke så ofte, så vi la ferien til den nordligste delen av Norge.

24. juni tok vi fly fra Gardermoen til Kirkenes. Vi leide bil på flyplassen der, slik at vi hadde egen bil den uka vi var i Finnmark. Denne dagen kjørte vi til Vadsø og overnattet der. Dagen etter kjørte vi videre og vi ville så langt nord som en kommer med bil på Varangerhalvøya.

Her har vi tatt en stopp ved Varangerfjorden mellom Vadsø og Vardø. Da vi gikk mot stranda lettet det en havørn fra bakken. Vi så forresten mye havørn på denne turen. Dette bildet er tatt mot sør.

Vi kjørte forbi Vardø og videre nordover. Her er fjellet og klippeformasjonene helt spesielle.

Nordpolen neste

Ved enden av vegen lå Hamningberg, et lite fraflyttet fiskevær. Men i alle fall en del av husene er i bruk om sommeren som fritidsboliger.

Vi fant en liten kafé med dette skiltet. Der hadde de utrolig gode vafler! Anbefales!!

Hamningberg fra vegen før du kommer dit.

I Finnmark finnes mange utrolig flotte strender. Bare så synd at badevatnet holder bare 4 grader...

Vi reiste tilbake til Vardø og overnattet der. Her er hamna i Vardø.

Vardø

Denne kvelden var det fint vær så vi fikk det obligatoriske bildet av midnattssola!

26. juni: Vi besøkte Vardøhus festning.

Siden vi ikke tok noen bilder i Vadsø da vi var der, stoppet vi og tok disse bildene på turen tilbake.

Vadsø

Vadsø. Masta på bildet er masta Roald Amundsen fortøyde luftskipet Norge til da han besøkte Vadsø i 1926 på sin ferd over Nordpolen.

Vi tilbrakte 2 dager hos min bror i Kirkenes, og to gutter i førskolealder lagde liv i leiren!

29. juni satte vi oss i bilen igjen. Denne gangen gikk turen på vestsida av Varangerhalvøya. Dette bildet er tatt fra Kongsfjordfjellet. Vi ble så fasinert av at fjellet på andre siden av dalen var helt grått.

Dette bildet er tatt fra Syltefjord. Her er "baksiden" av fjellene vi så i Hamningberg.

Også i Syltefjord. Se det oransje fjellet!!

Syltefjord. Også et nedlagt lite fiskevær.

Vi kjørte videre til Båtsfjord og overnattet der.

Båtsfjord

30. juni kjørte vi tilbake opp på Kongsfjordfjellet, og tok av mot Berlevåg.
Her er Kjølnes Fyr.

Berlevåg sett fra øst.

Vi kjørte videre til Molvik. Et helt annet landskap enn på andre sida av Varangerhalvøya.

Molvik

Her ser man tydelige spor etter hvor høgt havet sto etter siste istid.

Ei rype lå og passet på sine små...

Tilbake mot Berlevåg. Et sauefjøs mot Nordishavet.

Kongsfjord

Kongsfjord. En utrolig innholdsrik landhandel. Her får du også servert meget gode vafler etter filosofien: "Her venter ikke vaflene på kunden. Her må kunden vente på vaflene." Kanskje det var derfor de var så gode?

Kongsfjord fra sør. Her er fiskehjellene i bruk.

Etter denne observasjonen på Kongsfjordfjellet får begrepet "spikertelt" en ny dimensjon...

Vi reiste tilbake til Kirkenes og mine tantebarn. Dagen etter (1. juli) tok vi flyet sørover igjen.

Startside | 2009 | Veret 2009 | Paaske 2009 | Finnmark 2009

Området ble sist oppdatert 12.01.10.